Wilhelm Roser
Wilhelm Roser (1817-1888) was a German surgeon and ophthalmologist
Along with Auguste Nélaton eponymously affiliated with the Roser-Nélaton line
Biography
- Born on March 26, 1817, Stuttgart
- Died on December 16, 1888, Marburg
Medical Eponyms
Nélaton’s line (Roser-Nélaton line)
The theoretical line drawn from the anterior superior spine of the ilium to tuberosity of the ischium, in the moderately flexed hip. In cases of dislocation of the hip the tip of the greater trochanter of the femur is above the line.
“Die diagnose der Luxation erschien uns inden meisten Fällen dieser Art sehr leicht: bei normaler Lage befinden sich die Spina ilii, der Trochanter und der Tuber ischii nahezu in Einer Linie, ist Luxation da, so steht der Trochanter auffallend höher und weiter nach hinten als die Linie, welche man sich von der Spina zum Tuber gezogen denkt.”
Roser W. Hacker, Erfahrungen und Abhandlungen im Gebiete der Chirurgie. Archiv für physiologische Heilkunde, 1846; 5: 142
The diagnosis of luxation presented itself in most cases quite clearly: in a normal situation, the iliac spine, the trochanter and the ischial tuberosity lie nearly on the same line; if there is a luxation, the trochanter lies noticeably higher and more posterior to the line, which one may imagine traced from the spine to the tuberosity
Roser W. Hacker, Erfahrungen und Abhandlungen im Gebiete der Chirurgie. Archiv für physiologische Heilkunde, 1846; 5: 142
Roser-Koenig Mouth Gag
Roser-Braun symptom
Controversy
Marino Ortolani (1904 – 1983) comprehensively studied clinical signs relating to hip reduction via abduction [Ortoloani test]. This had been previously described by multiple clinicians including Roser in 1870:
Il n’est pas rare de rencontrer des enfants sur lesquels on peut produire une luxation prononcée en leur mettant la cuisse dans l’adduction, tandis que par l’abduction et la flexion on fait de nouveau disparaître cet accident.
Roser. Eléments de pathologie chirurgicale spéciale et de médecine opératoire. 1870
It is not uncommon to meet children on whom a pronounced dislocation can be produced by placing the thigh in the adduction, while by abduction and flexion this event is made to disappear again.
Major Publications
- Roser W. Hecker, Erfahrungen und Abhandlungen im Gebiete der Chirurgie. Archiv für physiologische Heilkunde. 1846;5:142-152 [Roser-Nélaton line]
- Roser W. Anleitung zur Tracheotomie bei Croup. 1861
- Roser W. Zur Trepanationslehre. Archiv für physiologische Heilkunde. 1866; 7: 553 [Roser-Braun symptom]
- Roser W. Handbuch der anatomischen Chirurgie. 1868
- Roser W. Chirurgisch-anatomisches Vademecum für Studierende und Ärzte. 1886
- Roser W. Extrémité inférieure. In: Eléments de pathologie chirurgicale spéciale et de médecine opératoire. 1870 [Ortolani Test]
- Roser W. Eléments de pathologie chirurgicale spéciale et de médecine opératoire 1870 [Volume II]
- Roser W. Was bedeutet das Fehlen der Hirnbewegung bei bloss liegender Dura ? Zentralblatt für Chirurgie 1875. S. 161 [Roser-Braun symptom]
- Roser W. Herniologische Streitfragen. 1887
References
Biography
- Roser K. Wilhelm Roser: Ein Beitrag zur Geschichte der Chirurgie. 1892
Eponymous terms
- Braun H. Die Bedeutung der fehlenden Hirnbewegung bei blossliegender Dura. Archiv für klinische Chirurgie. 1877; XXI: 352-372
eponym
the person behind the name
Dr Conor O'Reilly, MB BCh BAO BComm, University College Dublin / Dublin City University, Ireland. In Australia working in Emergency Medicine with an interest in Sports medicine